Vanliga frågor

Vad kostar frakten?

För ordrar inom Sverige erbjuder vi fri frakt!

 

Hur spårar jag leveransen?

Så snart din order lämnar vårt lager skickar vi ett mail med en spårningslänk. Har du inte fått mailet? Kolla in din skräppost, ibland hamnar det där. Om du inte hittar det där heller kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Jag har inte fått en orderbekräftelse

Ibland hamnar orderbekräftelsen i skräpkorgen. Om du inte hittar den där heller kan det bero på att du har angett fel mailadress eller att ordern inte gått igenom av någon anledning. Kontakta oss innan du lägger en ny order (då undviker vi dubbla orders) på hello@democraticgallery.com, berätta att du lagt en order samt vad den innehöll, ditt namn och vilken emailadress du använde vid beställning så hjälper vi dig.

 

Kan jag ångra eller ändra min order efter köp?

Om du vill göra ändringar i din order eller ångrar ditt köp inom ett par minuter kan vi oftast hjälpa dig, ring oss på +46 40 400 715 (på helger och kvällar kan du maila). Vi kan dock inte garantera att det går att lösa varje gång, våra superduktiga packare är snabba på att packa och skeppa iväg dina posters.

 

Hur gör jag en retur?

Börja med att skicka detta returmailet till oss, var vänlig fyll i samtliga fält i mailet innan du skickar det. Därefter får du ett mail av oss med instruktioner och en returfraktsedel som du ska skriva ut och tejpa på ditt returpaket. Tänk på att returen måste vara väl emballerad!


Vilka länder levererar ni till?

Beställningar via democraticgallery.se levereras endast till addresser i Sverige. Besök democraticgallery.eu om du vill beställa till ett annat land i EU än Sverige, eller democraticgallery.com för länder utanför EU. Till länder utanför EU levererar vi endast posters.

 

Kan jag beställa posters med specialanpassade mått eller eget motiv?

Tyvärr kan vi inte erbjuda specialmått eller trycka din egna bilder. Democratic Gallery har curators som letar igenom Instagram för att hitta de bästa fotografierna. Läs mer här om hur du eventuellt kan bli utvald för publicering.


 

Beställning

Hur vet jag att ni har registrerat min order?

Vi mailar en orderbekräftelse direkt till mailadressen du har angett. Om du inte får ett mail kan det ha hamnat i din skräppost. Om du inte hittar det där heller kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Jag har inte fått en orderbekräftelse

Ibland hamnar orderbekräftelsen i skräpkorgen. Om du inte hittar den där heller kan det bero på att du har angett fel mailadress eller att ordern inte gått igenom av någon anledning. Kontakta oss innan du lägger en ny order (då undviker vi dubbla orders) på hello@democraticgallery.com, berätta att du lagt en order samt vad den innehöll, ditt namn och vilken emailadress du använde vid beställning så hjälper vi dig.

Kan jag ångra eller ändra min order efter köp?

Om du vill göra ändringar i din order eller ångrar ditt köp inom ett par minuter kan vi oftast hjälpa dig, ring oss på +46 40 400 715 (på helger och kvällar kan du maila). Vi kan dock inte garantera att det går att lösa varje gång, våra superduktiga packare är snabba på att packa och skeppa iväg dina posters.

Betalning

Vilka kort kan jag betala med?

Vi accepterar Mastercard, Visa och American Express.

Hur fungerar fakturabetalning?

Vi erbjuder faktura betalning i samarbete med Klarna. Vid fakturabetalning skickar Klarna fakturan i samband med att din order lämnar vårt lager (ibland kan det förekomma en dags fördröjning). Kontakta oss om du behöver en faktura vid kortbetalning. Villkoren för fakturabetalning hittar du i kundvagnen vid utcheckning.


Leverans

Vad kostar frakten?

För ordrar inom Sverige erbjuder vi fri frakt!

 

Hur lång är leveranstiden?

Vårt vanliga sortiment levereras inom 1-3 arbetsdagar.
Våra limited #GALLERYBATTLE prints levereras inom 10-20 arbetsdagar.
Vid hög belastning på vårt lager eller hos transportföretaget kan det ta någon extra dag. Du kan alltid följa ditt pakets resa via spårningslänken i bekräftelsemailet.

 

Hur skickar ni paketen?

Ditt paket skickas antingen med Postnord, DHL eller UPS till ett ombud nära dig. Alla beställningar förpackas i specialkonstruerade paket med hög säkerhet för varorna och med miljön i fokus. Vi använder så lite plast som möjligt - till och med vår tejp är tillverkad av papper!


Vilket ombud kommer paketet till och när kan jag hämta ut det?

När ditt paket har skickats får du ett bekräftelsemail med information om vilket ombud det levereras till samt beräknad leveranstid. När ditt paket nått ombudet får du en avisering via SMS eller email.

 

Hur spårar jag mitt paket?

Så snart din order lämnar vårt lager skickar vi ett mail med en spårningslänk. Har du inte fått mailet? Kolla in din skräppost, ibland hamnar det där. Om du inte hittar det där heller kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Jag har inte fått någon avisering

Inom 3 arbetsdagar efter att du har fått din leveransbekräftelse borde du ha fått en avisering. Ibland kan det bero på att en siffra har blivit felaktig i ditt mobilnummer.  Du kan följa ditt paket via spårningslänken i mailet du fick när vi skickade ditt paket. Om du har frågor får du gärna höra av dig till oss. Tänk på att höra av dig i tid eftersom paketet endast ligger kvar i 14 dagar. För ej uthämtade paket tar vi ut en avgift på 190 SEK för att täcka frakt och uppackning av varor.

 

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Du måste hämta ut ditt paket inom 14 dagar, annars tar vi ut en avgift på 190 kr för frakt och uppackning av varor.


Vilka länder levererar ni till?

Beställningar via democraticgallery.se levereras endast till addresser i Sverige. Besök democraticgallery.eu om du vill beställa till ett annat land i EU än Sverige, eller democraticgallery.com för länder utanför EU. Till länder utanför EU levererar vi endast posters.


Retur och reklamation

Är det öppet köp?

Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter att du eller ombudet tagit emot paketet förutsatt att vara returneras i samma skick som den var i vid leverans till dig. Vi tar ut en fraktkostnad på 49 kr som dras av när vi återbetalar ditt köp.

Varan ska returneras i samma skick som vid leverans till dig, vara väl emballerad och i originalkartong (eller likvärdig kartong i det fall du inte har kvar orginalkartongen). I de fall varor är förseglade upphör ångerrätten om du bryter förseglingen, t.ex. ramar som levereras inslagna i plast.

 

Hur gör jag en retur?

Börja med att skicka detta returmailet till oss, var vänlig fyll i samtliga fält i mailet innan du skickar det. Därefter får du ett mail av oss med instruktioner och en returfraktsedel som du ska skriva ut och tejpa på ditt returpaket. Tänk på att returen måste vara väl emballerad!

 

Byte av produkter

Vi kan inte byta en produkt utan vi rekommenderar att du gör en retur och beställer på nytt.

 

Reklamation

Vårt leveransflöde är optimerad för varornas säkerhet, skulle något i din beställning mot förmodan vara defekt eller felaktigt hör av dig så snabbt som möjligt så vi kan hjälpa dig. Börja med att skicka detta reklamationsmail till oss, var vänlig fyll i samtliga fält innan du skickar det.

     

    Återbetalning

    Vi krediterar dig så snart som möjligt efter att vi mottagit och godkänt returen, senast inom 14 dagar.

    Vid kortbetalning sker återbetalning till det konto som är kopplat till kortet som användes vid betalning. Vid fakturabetalning som inte är betald flyttar vi fram förfallodatumet och uppdaterar fakturan med kvarstående summa. Har du redan betalt fakturan får du ett mail med återbetalningsuppgifter från Klarna.

     

    Kampanjer 

    Democratic Gallery kan komma att erbjuda kampanjer via vår hemsida eller genom andra kanaler såsom email eller SMS. Kampanjer gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker. Du kan avregistrera dig från våra nyhetsbrev genom att klicka på unsubscribe-länken längst ner i mailen vi skickar till dig. 

     

    Om Produkterna

    Vad använder ni för papper?

    Extraordinära fotografier kräver extraordinärt papper. Vi trycker på 170g Munken Polar, ett svenskt papper, samt 180g Scandraft, ett tyskt papper, beroende på printen. Dess släta yta med skarp vit nyans ger en exklusiv men naturlig känsla. Pappret är åldersbeständigt. Kvalitet och hållbarhet är i fokus för hela vår verksamhet. Munken Polar är EU Ecolabel certifierat och miljömärkt med FSC (ansvarsfullt skogsbruk).

     

    Varför finns inte vissa fotografier i alla storlekar?

    Varje fotografi genomgår en noggrann granskning, både tekniskt och visuellt, och är tillgängliga i ett av tre proportioner: 1:1, 2:3 eller 3:4. Om ett fotografi inte finns tillgängligt i en viss storlek beror det på att det inte uppnått de tekniska kraven för den storleken eller att vi bedömt att det inte passar rent visuellt.

     

    Vad använder ni för ramar?

    Alla våra ramar är tillverkade i Sverige. Våra nätta ramar har vi valt ut för att låta motivet vara i fokus. Ramlisterna är 1,5 cm breda och 2 cm djupa för alla ramstorlekar förutom ramarna som är 100x140 cm, ramlisterna på dessa är 2 cm breda och 2 cm djupa. Plexiglas ger samma känsla som glas och gör leveransen säkrare. Metallstift på baksidan för en tät passform. Ramarna har två upphängningsfästen och går att använda för både vertikala och horisontala motiv. Kom ihåg att dra av skyddsfilmen på båda sidorna av plexiglaset!

     

    Vad är #GALLERYBATTLE?

    Vi arrangerar månatliga Gallery Battles med utvalda profiler som hostar en Battle mellan två konstnärer. När en vinnare har korats är deras konst tillgänglig i vårt galleri under 35 dagar - Limited Time Art. Du kan själv vara med och rösta på vem vi ska publicera! Klicka här om du vill veta mer.

     

    Storleksguide